The tv-series Couscous&Cola (7 episodes) was broadcasted worldwide In 2007 on Al Jazeera. The first Dutch series ever on Al jazeera.
Nevejan edited the series again in Londen at Al Jazeera English which wasn’t open yet.
Couscous and Cola had a potential of 80 million viewers from the USA till Pakistan, from Indonesia to the Bermuda triangle.
It became a hit amongst young people, inspiring young people to start global debates. It resulted in the website community Couscous Global.
Read some of the reactions.
Find the Couscous & cola Al Jazeera series on youtube
website Al Jazeera international
Al Jazeera on WikiPedia
BNN programma ‘couscous & cola’ verkocht aan AL JAZEERA
Uit het persbericht van BNN, 6 juli 2006:
De nieuwe Engelstalige zender van Al Jazeera gaat vanaf oktober/november 2006 couscous & cola uitzenden en wil een wereldwijd publiek aantrekken. Al Jazeera International heeft Couscous & Cola aangekocht, omdat het programma midden in de discussie staat, controversieel is en over en voor jongeren. Couscous & Cola volgt de jongeren Kacem, Deborah, Ramy, Omar, Ahlam, Youssef, Jalil, Akosua en Ilknur die een paar jaar in Nederland zijn, en op reis willen naar Amerika. Land van onbegrensde mogelijkheden en onbegrensde haat. Kloppend hart van de serie is de debatclub op school, waarin de leerlingen op zeer gepassioneerde wijze de strijd met zichzelf en elkaar aangaan: met en zonder hoofddoek, christelijk en islamiet, jongens en meisjes, rappend en gedichten schrijvend. De camera volgt de jongeren op school, thuis met hun familie en met hun vrienden. Presentator Patrick Lodiers strijkt neer in de school, verbaast zich, ergert zich, maar wordt ook hun vriend en vertrouweling. Aan het einde van de serie vertrekt Patrick met een deel van de jongeren naar Amerika.
Maartje en Patrick zijn zelf bij Al Jazeera International op bezoek geweest. Maartje is supertrots over de verkoop van haar programma aan Al Jazeera International: “Door Couscous & Cola en mijn omgang de laatste vier jaar met de tieners die de hoofdrol “zijn”, hoor ik voortdurend de andere verhalen, de andere kant van het wereldnieuws. Zij halen dat van het Internet en van Al Jazeera. Daarnaast is het superleuk om hoe klein ons programma ook is, mee te doen met de start van een nieuw 24/7 channel, dat miljoenen kijkers over de hele wereld zal gaan bereiken. Het geeft het betere Kuifje-reportergevoel. Past bij wat Couscous & Cola wilde bereiken, past bij mij, bij BNN, bij IdtV.”